What is more, I am a Catalan.

diumenge, de febrer 26, 2006

Es diu Hang!

Ahir passejava amb la meva xicota pel carrer del bisbe, magnífic carrer de la ciutat...A la cantonada amb el carrer de la pietat acostuma a haver-hi un músic sempre. Ahir hi sonava una música tan rara com màgica. Primer em pensava que trobaria una mena d'arpa però el so era com més metàl·lic.

Hi havia un home amb pinta de "guiri" assegut amb l'instrument a la falda i la funda amb les monedes i uns CDs al seu davant. L'instrument era com una mena de plat volador metàl·lic fosc amb uns cercles gravats amb relleu negatiu. L'home el percutia però depenent d'on picava amb els dits en sonaven notes i feia una melodia molt rica i mística.


Un nen petit, també guiri, acompanyat del seus pares i germà va demanar quan costaven els CDs, en va comprar un i li va donar una sincera enhorabona. Jo també vaig agafar un CD i li vaig pagar. A la portada posava "Hang". Li vaig preguntar -Es diu Hang?- assenyalant l'instrument. Va fer que si.

En arribar a casa vaig obrir-lo i em vaig disposar a "ripejar-lo". A l'etiqueta posava "Se llama HANG!"...Hehe...que catxondo!

La veritat és que tot plegat era molt i molt friqui. M'hagués agradat preguntar-li d'on venia ell i de quina cultura procedia aquella estranya escultura musical. Era científicament genial, tanmateix semblava d'un altre món.

Avui he buscat que coi és un hang. Jo em pensava que seria d'una cultura ancestral i llunyana però en realitat és molt modern i ve de Berna, els fabriquen a aquí. Resulta que hang vol dir mà en Bernès, el dialecte de l'alemany de la regió de Berna, la capital de Suïssa. Suïssa també és coneguda pel nom de Confederació Helvetica (del llatí Confoederatio Helvetica i d'aquí el seu TLD .ch). Pel que llegeixo és un país ben peculiar fins i tot per la llengua. Hi cohabiten quatre llengües oficials!

L'instrument és fruit de 25 anys de recerca i va aparèixer cap a l'any 2000. Tot i que el que més m'està cridant l'atenció a mida que estiro del fil dels hiperenllaços són les peculiaritats de Suïssa. Pel que llegeixo hi ha democràcia directa, allí. Amb Berna he trobat que hi tenim llaços d'amistat, els catalans. Caldrà dedicar-hi més esforços en conèixer-ho, i més ara que treballo per una "empresa global" d'orígen Suís.


La música feta amb hang va bé per relaxar-se...Res millor després d'aquesta dosi de culturització. Tot i que potser acaba taladrant una mica...Suposo que ja milloraran el disseny...

Salutacions.

3 Comments:

  • Molt curiòs l'instrument aquest, ja que has ripejat el D el podries posar a l'abast del públic via FTP ;-)
    Per cert, fa temps que vaig estar buscant info sobre el model polític a Suïssa i com convivien 4 llengües en aquell territori. Cal dir que cada llengua és oficial en el seu territori i obligatòria d'usar en els cantons que el formen, a part a les escoles s'ensenya una segona llengua oficial del país a part de l'anglès.
    És a dir, els suïssos parlen coma mínim 3 idiomes i a cada territori respecten la llengua pròpia, com a l'Estat Espanyol vaja...

    By Anonymous Anònim, at 27 de febrer, 2006 17:00  

  • Sobre Ecspanya t'oblides que amb el nou estatut el català deixa de ser la llengua pròpia del Principat a ser-ne la llengua oficial.

    Anem enrere. Molt malament.

    By Blogger kapde, at 27 de febrer, 2006 20:37  

  • Crec que m'he equivocat. En un paràgraf diu que és la pròpia i en l'altra la oficial.

    Ho tenia tergiversat. M'ho han aclarit en un blog de malalts de política:

    http://cimeraextra.blogspot.com/

    Però jo no estaria tranquil. L'ofensiva no s'atura i els "nostres" polítics són massa cagats.

    Salutacions.

    Perdoneu que últimament estigui pixant tant fora de test...La feina em xucla tota la força intel·lectual :(

    Com diu Pirat's Sound Sistema:

    "(...)
    I tu només
    vius per treballar,
    però tu no t'enfadis
    no no nonono...
    "

    By Blogger kapde, at 01 de març, 2006 22:30  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home